samostatne sa obliecť a obuť, pozapínať gombíky a zaviazať šnúrky
správne vyslovovať všetky hlásky
vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách
kresliť tak, že línie sú pevné a neroztrasené
nakresliť postavu so všetkými základnými znakmi
rozprávať obsah krátkej rozprávky a rozumieť jej obsahu
naučiť sa naspamäť detskú básničku alebo pesničku
vysloviť krátke slovo samostatne po hláskach
orientovať sa v priestore, vie kde je „vpredu“, „vzadu“, „hore“, „dole“, „vpravo“, „vľavo“
poznať svoje meno, priezvisko a adresu bydliska. Vymenovať členov rodiny, poznať ich prácu;
osvojovať si základné pravidlá správania sa chodca v cestnej premávke, signály pre chodcov a dopravné značky;
poznať najznámejšie profesie a druhy prác dospelých, stroje a náradia, s ktorými pracujú, ich funkciu;
šetrne zaobchádzať s predmetmi;
vedieť pomenovať bežné predmety v okolí, ich vlastnosti (farbu, tvar, veľkosť a pod.), určiť materiál, z ktorého sú zhotovené a jeho vlastnosti;
poznať základné farby, rozlišovať doplnkové;
rozoznávať časové označenie častí dňa, roka a postupne názvy dní v týždni;
poznať a pomenovať najznámejšie kvety, kry, stromy, zeleninu, ovocie;
poznať znaky ročných období;
spoznávať základné prírodné zákonitosti, vedieť sa správať v prírode;
poznať a pomenovať bežné domáce, hospodárske a voľne žijúce zvieratá. Rozlišovať ich vonkajšie typické znaky, spôsob života a starostlivosť ľudí o ne;
poznať a pomenovať časti tela, zmyslové orgány a zásady starostlivosti o zdravie;
predškolské dieťa si poznatky osvojuje najmä praktickou činnosťou a pomocou zmyslových orgánov. Všetko „nové“ nech vidí, počuje, ohmatá, ochutná, rozoberie, vyskúša. Takto získané poznatky budú pevným základom školského vzdelávania.